Tøffere tilsyn for å takle trøbbel i strømbransjen
Bransjen og tilsynsmyndigheter er enige: det skal slås ned på useriøse aktører i strømmarkedet og tilsynet må bli tøffere.
Torsdag ble det holdt møte mellom Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet, NVE/RME, Konkurransetilsynet og Energi Norge.
Ifølge sjef i Energi Norge, Knut Kroepelien, var det et konstruktivt møte der man diskuterte hva som fungere, og hva som ikke fungerer i det norske strømmarkedet.
– Vi utvekslet synspunkter. Det er god konkurranse i det norske strømmarkedet med lave priser og god mobilitet blant kunder. Det er mange aktører, mange nye aktører og påslagene er lave. Omdømmet til strømleverandørene er i en positiv utvikling , sier Kroepelien til Europower Energi.
Kunder føler seg lurt
Det er likevel to ting som ikke fungerer, ifølge Kroepelien. Kundene har for lite kunnskap om hva de betaler og hva de betaler for. I tillegg føler mange kunder seg ofte lurt, selv om Kroepelien presiserer at de ikke nødvendigvis er blitt lurt.
– Det er altfor mange som føler det, og spørsmålet er hva vi skal gjøre med dette, sier han.
Hvorvidt kundene er blitt lurt eller ikke er det nok uenighet om blant aktørene på Energi Norges møte. Under Europower Energis webinar i oktober sa forbrukerdirektøren at det største problemet ikke er at kundene føler seg lurt.
– Det største problemet er at de faktisk blir lurt, sa Blyverket den gangen.
Tøffere tilsyn
Ifølge den nye direktøren i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen, var det enighet blant møtedeltagerne om at det finnes problemer i markedet som kan forbedres.
– Alle er enige om at det er ting som kan forbedres, men vi har litt forskjellige roller. Én prosess kan ikke fikse alle problemer. Det er spørsmål om å vurdere endringer i lovgivingen, håndheving av dagens regler og eventuelle bransjeinitiativ. Det er flere spor som bør følges for at markedet skal bli enklere og tryggere for forbrukerne, sier Rønningen til Europower Energi.
Forbrukertilsynet behandler nå klager på 29 strømselskaper og når klagene er ferdigbehandlet vil partene ha et nytt møte.
Ifølge Knut Kroepelien blir det trolig tøffere tilsyn fremover, og flere tiltak for å forbedre situasjonen i markedet. Blant annet skal nettsidene Strømpris.no og Strømguiden.no videreutvikles, og det skal særlig legges til rette for at kunder skal forstå spotpriser og påslag. Samtidig diskuterte man strengere konsesjonskrav uten at det ble konkludert i noen spesifikke tiltak.
– Vi har også lansert Strømguiden.no og dette med en sertifiseringsordning. Vi trenger tilsyn og at det slås ned på brudd på markedsføringsloven og useriøse aktører.
Når neste møte mellom partene skal holdes på nyåret vil også en ny rapport om markedet, som NVE har bestilt fra Oslo Economics, foreligge.
(Vilkår)