Elhub avviser at de stiller krav som gjør solkraft mindre lønnsom: – En misforståelse

Elhub stiller ikke krav som gjør at nettselselskap ikke kan redusere nettleien til bygg med større solkraftverk. Solekspert håper nettselskap endrer praksis.

Elhub-sjef Sigbjørn Høgne avviser at de stiller krav som fører til at solkraft mindre lønnsom.
Elhub-sjef Sigbjørn Høgne avviser at de stiller krav som fører til at solkraft mindre lønnsom.Foto: Elhub
– Dette må være basert på en misforståelse. Det fremstår som at Elhub stiller krav om at hvert målepunkt skal rapporteres til Elhub og faktureres adskilt. Elhub har ingen innsikt i hvorvidt målepunktet nettselskapet har registrert i Elhub representerer en summasjon (sammenslåing, journ. anm.) av underliggende målere eller ikke. Det er nettselskap som er ansvarlig for å registrere målepunkter i Elhub, sier datahubens sjef Sigbjørn Høgne.

Han avkrefter dermed at Elhub står til hinder for å slå sammen og avregne flere tilknytningspunkter i strømnettet i én og samme faktura, noe som i praksis vil bety lavere nettleie for bygg med høyt energiforbruk – dersom nettselskapene innvilger slik måling.

Sluttet å tilby summasjonsmåling

Solenergibransjen har pekt på mangel på såkalt summasjonsmåling som én av mange barrierer mot utbygging av større solkraftverk på tak i Norge. Store, energikrevende næringsbygg kan ha flere tilkoblingspunkter til strømnettet, og hver tilkobling blir behandlet som én kunde av nettselskapene, med tilhørende nettleie og avgifter.

Solbransjen mener det er urimelig å betale høyere nettleie for solstrøm som de produserer og bruker lokalt, men opplever at de fleste nettselskap sier nei til å slå sammen flere tilknytningspunkter til ett kundeforhold.

Onsdag uttalte Knut Olav Bakkene, leder for kunde og rammevilkår i Glitre Energi Nett at summasjonsmåling ikke var tillatt som følge av innføringen av Elhub.

– Elhub stiller krav til at hvert målepunkt skal rapporteres til Elhub og faktureres adskilt, sa Bakkene, og opplyste at det ikke var selskapets ønske om å oppheve summasjonsmåling for et tyvetalls nettkunder da Elhub ble innført.

Dette avkrefter altså nå Elhub.

– Elhub er trygg på at nettselskapene forholder seg til gjeldende regelverk for måling av uttak og innmating i nettet, sier Høgne.

Avregning i virtuelt målepunkt

Høgne forteller videre til Europower at Elhub har en løsning for nettselskaper som vil tilby summasjonsmåling til nettkunder, og viser til en funksjon som gjør det mulig å registrere underliggende målere i Elhub og summere disse til ett overordnet, virtuelt målepunkt.

– Dette er en funksjon som nettselskapene kan benytte slik at de slipper å gjøre denne summeringen selv, og på den måten legge til rette for effektivisering av målepunkt der det er hensiktsmessig, sier Høgne, og ønsker Glitre Energi Nett velkommen til å prøve ordningen.

Glitre Energi Nett er dog i godt selskap om å ikke tilby summasjonsmåling. Som Europower skrev onsdag, har RME fått opplyst at det er vanskelig å registrere virtuelle summasjonsmålepunkt i Elhub, noe som har ført til at enda flere nettselskap har avviklet summasjonsmåling etter at Elhub ble opprettet.

Fem nettselskap benytter funksjonen

I dag er det fem nettselskap som aktivt benytter Elhubs funksjon, med innrapportering av strømdata til ett overordnet, virtuelt målepunkt.
Ytterligere noen nettselskap tester ut løsningen, opplyser informasjonsrådgiver Håkon Smith-Isaksen Holdhus i Elhub.
– Er dere enig i at det er vanskelig å registrere virtuelle summasjonsmålepunkt i Elhub, og har dere eventuelt planer om å gjøre det lettere å ta i bruk funksjonen?
Da Elhub gikk på luften tidlig i 2019 var det noe uklarheter rundt hvordan Elhub skulle lage funksjonalitet for å summere målepunkt som en egen tjeneste i de tilfellene nettselskap ikke ønsket å gjøre dette selv. Dette er løst for lenge siden, tjenesten er tilgjengelig og flere markedsaktører har tatt den i bruk, sier Høgne.

– En avsporing

Høgne mener innføringen av Elhub tidlig 2019 ikke har lagt noen hindring for nettselskap å utføre summasjonsmåling.

– Det er en avsporing. Hvordan nettselskapene tolker og leser Kontrollforskriften opp mot behov i markedet, er den egentlige debatten her, tror jeg. Og der setter vi i Elhub oss på tilskuerbenken, sier Høgne.

Glad for avklaring

Knut Olav Bakkene i Glitre Nett er fornøyd med Elhubs avklaring.

– Jeg er mest glad for at denne misforståelsen er ryddet av veien og at vi er gjort kjent med at Elhub har funksjonalitet for opprettelse av virtuelle målepunkt. Hvor misforståelsen har oppstått, er ikke så viktig, men vi er glade for at Høgne nå avklarer dette. De har så langt ikke hatt anledning til å svare oss på vår henvendelse til dem, om det samme spørsmålet, skriver Bakkene i en kommentar til Europower.

Håper nettselskap endrer praksis

I markedsrapport for solenergi 2022 beskriver Solenergiklyngen flere regulatoriske utfordringer som bremser utbyggingen av solenergi i Norge. Solekspert Bjørn Thorud i Multiconsult er medforfatter av rapporten. Han håper avklaringen fra Elhub fører til at nettselskap endrer praksis.

– Det er veldig fint at Elhub bekrefter at løsningen deres kan håndtere summasjonsmåling, slik vi også er blitt fortalt av RME. Det vil forhåpentligvis føre til at man kan fjerne en barriere til hinder både for solkraft og utnyttelse av forbrukerfleksibilitet hos disse store forbrukerne, sier Thorud.

Han minner om den anstrengte kraftsituasjonen og mener det er spesielt viktig å utløse gode og effektive solkraftprosjekter og prosjekter for forbrukerfleksibilitet, som vil bidra med mer kraft og mer effektiv drift av nettet.

– Vi håper nettselskapene raskt endrer praksis slik at solkraften kan bygges enda raskere, mer effektivt og således bedre kraftbalanse, sier Thorud.
(Vilkår)
Publisert 22. September 2022, kl. 03.01Oppdatert 26. September 2022, kl. 09.20
SolkraftElhubSummasjonsmålingGlitre Energi NettBjørn Thorud