RME med veiledning til produsentene: Dette er markedsmanipulasjon

Stortingets høyprisbidrag har skapt usikkerhet i bransjen. Nå kommer RME med en veiledning.

Tore Langset, sjefen for RME.
Tore Langset, sjefen for RME.Foto: Per Thrana

Stortinget har innført et høyprisbidrag på vind- og vannkraft for å omfordele mer av de ekstraordinært høye inntektene fra kraftproduksjon.

Høyprisbidraget er fastsatt til 23 prosent av inntektene fra kraftproduksjon som overstiger 70 øre per kWh. Avgiften beregnes over måneden og baseres på den enkelte kraftprodusentens faktiske inntekter fra kraftproduksjon.

Siden høyprisbidraget ble innført, har flere vannkraftprodusenter tatt kontakt med RME for å få avklart hva som er tillatt budgivning etter reglene.

Dersom produsentene tar hensyn til høyprisbidraget ved budgivning, vil de nemlig i noen situasjoner ha incentiv til å produsere på enten veldig lave eller veldig høye priser for å optimere inntekten sin.

Ettersom høyprisbidraget beregnes ut fra gjennomsnittlig oppnådd inntekt per måned, vil det vær mulig for produsentene å påvirke skatten.

Dette kan da gjøres ved å senke budene til svært lave nivåer for slik å bidra til at snittprisen i måneden blir lavere.

Men er det lov å gjøre dette?

Nå har RME kommet med en veiledning til kraftprodusentene.

– For forsyningssikkerheten er det uheldig

– Høyprisbidraget er ikke en nøytral skatt. Ettersom denne skatten bare slår inn når kraftprisen er høy, vil den bidra til at det blir mer lønnsomt å produsere på lavere priser, sier direktør i RME Tore Langset i en pressemelding.
– For forsyningssikkerheten er det uheldig. For samfunnet er det ønskelig at kraften disponeres over året basert på vannverdier som reflekterer forventet knapphet.

Ettersom høyprisbidraget ikke er en nøytral skatt, vil den derfor kunne påvirke vannverdiene og vannmagasindisponeringen over tid.

Etter RMEs vurdering anses det ikke som brudd på markedsadferdsbestemmelsene å ta hensyn til høyprisbidraget ved vurderinger av verdien av vannet frem i tid.

De skriver imidlertid at det kan innebære markedsmanipulasjon, eller forsøk på markedsmanipulasjon, å tilpasse sin budgivning for å optimere inntekten innenfor beregningsperioden for høyprisbidraget.

De skriver også følgende:

«Markedsmanipulasjon i fysiske kraftmarkeder er skadelig for markedets effektivitet, og svekker tilliten til prismekanismen i kraftmarkedet.»

Man sikrer prisen på et kunstig lavt nivå

Å senke budene til lave nivåer for å selv kunne unngå den økonomiske belastningen av høyprisbidraget er etter RMEs vurdering markedsmanipulasjon, eller forsøk på markedsmanipulasjon.

– Det samme vil gjelde dersom budene settes svært høyt. Å korrigere skattejusterte vannverdier ved budgivningen for å påvirke pris eller eget salgsvolum, med det formål å optimere nettoinntekten innenfor beregningsperioden for høyprisbidraget, vil altså ikke være lovlig, sier Langset.

Dette er fordi handelsordren eller transaksjonen i et slikt tilfelle ikke er motivert av produsentens vurdering av forventet markedspris og verdi av kraften.

Dersom man priser kraften basert på hvordan man unngå høyprisbidraget vil det kunne sies at man sikrer prisen på et kunstig nivå, og vil derfor innebære markedsmanipulasjon.

Dette kan videre gi villedende signaler til markedet, og vil være skadelig for markedets integritet.

(Vilkår)
Publisert 13. February 2023, kl. 09.31Oppdatert 13. February 2023, kl. 09.31
RMEKraftpriskraftproduksjonVannkraftTore Langset