Kapitaltilførselen på 30 millioner kroner kommer godt med. Regnskapet til app- og teknologiselskapet Elekt viser nemlig at selskapet gikk fra vondt til verre fra 2021 til 2022.

Driftsresultatet, som endte på minus 9,6 millioner kroner i 2021, viser hele 15,9 millioner kroner i minus for fjoråret.

Salgsinntektene på 158,6 millioner i 2022 kroner hjalp ikke mye når kostnadene endte på 174,5 millioner kroner. Det aller meste av omsetningen var kjøp og salg av strøm.

Elekt kvittet seg med alle betalende kunder og overførte alle strømkundene til Vibb mot slutten av fjoråret, med virkning fra 1. april år. Nå er kun brukerne av gratisapp-en «Strømpriser» igjen. De 30 millionene som nå er hentet inn, skal brukes til produktutvikling, markedsføring og videre vekst, skriver selskapet i en pressemelding.

– Tross utfordrende kapitalmarked har den økende interessen for strøm vært til stor hjelp. Energikrisen har økt interessen blant de fleste, inkludert investorene, sier Arnt Inge Sætern, gründer og CEO i Elekt til Europower.

Hardware kommer senere

I løpet av sommeren og høsten skal Elekt lansere en videreutviklet app med tjenester som skal kunne brukes uavhengig av strømleverandør og nettselskap. Den vil ikke være gratis. Målet er at en stor del av de én million brukerne som har lastet ned gratisappen, blir med over til den nye betalingstjenesten.

Tanken er at brukerne av premium-versjonen skal kunne redusere strømkostnadene uten å måtte kjøpe nytt utstyr for å styre strømmen.

– Vi ønsker å hjelpe kundene uten investeringer. På sikt vil det bli mulig å få kjøpt energirelatert hardware, sier Sætern.

Kan utnytte dårlig forretningspraksis

Elekt-sjefen er ordknapp når han skal forklare hvilke tjenester det er som skal få folk til å betale 39 kroner måneden for en app. Prisinformasjon og styring av elbillading tilbys jo av flere allerede.

Sætern peker derimot på at der Elekt skiller seg fra konkurrentene, er at selskapet er et såkalt betalingsforetak. Det gjør at selskapet har tilgang til data om kundens strømfaktura. Strømselskapenes forretningspraksis med å endre avtalevilkår, kan åpne muligheter for Elekt.

– Vi kan beregne hva slags vilkår kunden har og tilpasse vår informasjon. Vi kan også varsle strømkundene dersom vilkårene endrer seg, forklarer Sætern.

Kan erstatte gjennomfakturering

Oversikt over strøm og nettleie uten kostbar gjennomfakturering skal friste kundene til å betale for Elekts app.

Gjennomfakturering er et annet konsept Elekt mener å kunne utnytte til å friste kundene til å betale for Elekts app. Gjennomfakturering, altså at strømkundene får både strømkostnader og nettleie på én faktura, er nemlig en dyr ordning for strømselskapene. Ved å tilby oversikt over både strøm og nettleie i sin egen app, mener Elekt at kundene kan si opp gjennomfakturering og kreve rimeligere strøm i stedet.

Gjennomfakturering er riktignok en ordning som er i spill. RME åpnet for å fjerne gjennomfakturering da Norgesenergi gikk bort fra gjennomfakturering i fjor vår, et vedtak Norgesenergi senere gikk tilbake på. Begrunnelsen fra RME for å eventuelt fjerne gjennomfakturering, er at lokale strømselskaper ikke har den samme fordelen etter at selskapsmessig skille ble innført. Det kan Elekt utnytte.

– Med vår løsning legger vi til rette for at gjennomfakturering kan fjernes fordi strømkundene får en samlet oversikt over strøm og nettleie i vår app, sier Elekt-sjefen.

Get Inspired-gründer Silje Landevåg går inn i Elekt-styret. Foto: Elekt

Elekt har investorer som mediekonsernet Polaris Media og tidligfasefondet Sarsia Seed. Etter den siste emisjonen står også Silje Landevåg, gründeren av nettbutikken Get Inspired, og Anders Thingbø, tidligere CEO i Zaptec, på investorlisten. Landevåg går også inn i styret.