Regjeringen gjør endringer på strømstøtten. Satsene vil være de samme som i dag, med 90 prosent støtte over 70 øre/kWh, men grunnlaget skal være timepris, ikke månedspris som i dag.

– Støtten skal vare ut 2024, og støtten skal være 90 prosent hele året, sa statsminister Jonas Gahr Støre på en pressekonferanse onsdag ettermiddag.

Flere forslag

Dette er punktene regjeringene presenterte onsdag slik de er listet opp i pressemeldingen:

  • Overgang til time-for-time-beregning i strømstøtten, trolig fra september. Endring til 90 prosent støtte hele året, og den skal vare ut 2024.
  • For å sikre at forbrukerne får vite hva de faktisk skal betale, utfordrer regjeringen strømselskapene til å vise hva strømprisen er time for time, inkludert strømstøtten. Regjeringen vil om nødvendig stille krav om at dette.
  • Private nett uten krav til konsesjon, ofte kjent som grendenett, blir inkludert i strømstøtteordningen.
  • Endringer i fastprisregimet for næringslivet: Regjeringen vil legge til rette for fastprisavtaler med variabelt forbruk, slik at det ikke må avtales på forhånd hvor mye strøm kundene skal kjøpe til fastpris og når.
  • Regjeringen vil etablere en søknadsbasert strømstønadsordning for husholdningskunder av fjernvarmeanlegg uten konsesjon som baserer seg på strøm.
  • Regjeringen foreslår at industribedrifter som tidligere kun har kunnet inngå industrikraftavtaler på 7 år eller lenger, skal ha mulighet til å inngå fastprisavtaler med varighet ned til tre år.
  • Regjeringen nedsetter et ekspertutvalg som skal vurdere dagens system for å fastsette strømprisen. Utvalget skal ledes av Inge Gran i Sintef Energi og skal levere rapport til regjeringen innen 15. oktober.

Les egen sak om strømpris-utvalget her.

Test: Sparer 250 i måneden

Europower har tidligere testet hvor mye overgang til timesbasert vil utgjøre. Testen var basert på forbruket i kun én bolig, men gir likevel en indikasjon på forskjellen.

Huset hadde i 2022 et forbruk på i underkant av 30.000 kWh. På grunnlag av data fra Elhub ble strømstøtten beregnet time for time.

I grove tall utgjorde strømstøtten basert på månedspris 34.700 kroner, mens timesbasert støtte ville gitt 37.700 kroner.

Altså rundt 3000 kroner årlig mer med timesbasert støtte, eller 250 kroner i måneden.

Årsaken til at timesbasert støtte gir høyere utbetaling, er at forbruket vanligvis er høyest i de dyreste timene om morgen og i komfyrtimen på ettermiddagen.

Verdt å huske på for forbrukere er at grensen på 70 øre er uten moms. I realiteten starter strømstøtten på 87,5 øre/kWh.

Prissignalet borte

Marius Holm Rennesund i Thema Consulting. Foto: Anders Lie Brenna

Når regjeringen gjør støtten timesbasert, fjerner de mye av prissignalet til forbrukerne.

Kundene må riktignok fortsatt betale 10 prosent av det som er over 70 øre, men resten av kostnadene vil strømstøtten ta seg av.

Det er et svakt prissignal.

– Ulempen med timesbasert støtte er at kundene får mindre insentiv til å flytte forbruket sitt fra dyre til billige timer, fordi man får støtte time for time uansett, sier Marius Holm Rennesund, partner i Thema Consulting.

– Fordelen med en timesbasert støtte er at man unngår situasjoner hvor man får betalt for å bruke strøm på slutten av måneden, sier han til Europower.

– Tror du det blir mindre priselastisitet hvis strømstøtten blir beregnet for time for time?

– Ja, det kan man tenke seg, men jeg er litt usikker på hvor mye det har å si, sier han.

Aasland ser ingen ulemper

Olje- og energiminister Terje Aasland er imidlertid ikke bekymret for at den nye strømstøtteordningen vil svekke prissignalene i markedet.

– Jeg tror folk nå er veldig bevisste på sitt eget strømforbruk. Det vil fremdeles være lønnsomt å flytte stort strømforbruk til lavpris-timer, spesielt hvis prisen er under 70 øre, sier Aasland til Europower.

Nylig sendte Statnett og de andre nordiske systemoperatørene et høringsnotat til EU-kommisjonen. Der skrev de at land ikke bør gi strømstøtte basert på kWh-forbruk - slik som den norske regjeringen nå har gjort.

– Vi er opptatt av å ikke forstyrre markedet, og det gjør vi ikke. Engrosmarkedet fungerer slik det skal, sier Aasland.

– I høringsnotatet anbefaler systemoperatørene å heller gi et engangsbeløp i strømstøtte. Er det noe dere har vurdert?

– Nei.

– Hvorfor ikke?

– Fordi vi ønsker en strømstøtteordning som gir folk trygghet for at når strømprisen er høy så skal den faktisk reduseres gjennom dette priskorreksjonssystemet som vi nå legger opp til time for time, sier han.

NVE-sjefen ser motargumenter

Energiministeren sier at han ser ingen ulemper med timesbasert støtte. Han ser bare fordeler.

Men det betyr ikke at det finnes motargumenter. NVE-sjef Kjetil Lund sa i januar følgende til NRK:

– Dagens ordning med gjennomsnittspris bidrar til energisparing ved at kundene blir eksponert for pristoppene, og er tjent med å flytte forbruk til timer der prisen er lavere. Kundene vet heller ikke hva støttesatsen blir før mot slutten av måneden, noe som bidrar til energisparing gjennom måneden, sa Lund.

– Arbeidet vil ta flere måneder

Helt siden strømstøtten ble innført i desember 2021, har nettselskapene administrert ordningen.

Med timesbasert støtte, vil det bli langt mer omfattende for nettselskapene å beregne støtten for hver enkelt kunde.

Statsråd Terje Aasland la onsdag kveld ikke skjul på at overgangen til timesbasert strømstøtte vil kreve ekstraarbeid for nettselskapene.

– Denne endringen krever mye arbeid å gjennomføre. Nettselskapene må legge om systemene sine. Det er et omfattende arbeid, et arbeid som vil ta flere måneder. Vi tar likevel sikte på at endringen vil gjelde fra 1. september, sa Aasland.

720 linjer på fakturaen

Per Gøran Bergerud, leder for kunde i Glitre Nett. Foto: Agder Energi

Europower spurte i forrige uke Per Gøran Bergerud, leder for kunde i Glitre Nett, om hvor mye ekstraarbeid det vil bli. Glitre Nett har over 300.000 nettkunder.

– Det vil være mulig å få det til, men det vil kreve mye større datakapasitet hos systemleverandøren vår, sa han.

– Hvor lang tid vil dere eventuelt trenge for å få nødvendige systemer på plass?

– Det vet jeg ikke, det har vi ikke sjekket ut. Hvis systemleverandøren må øke datakapasiteten så mye at det krever nytt utstyr, vil det kunne ta noe tid, sa Bergerud.

Med timebasert støtte kan det bli 720 linjer på fakturaen.

– Jeg er usikker på om timesbasert strømstøtte er riktig vei å gå. Kanskje ukepris hadde vært en bedre løsning. Da blir det ikke så omfattende fakturaer å forholde seg til, sa kundesjefen i Glitre Nett.

Regjeringen skriver i pressemeldingen at alle forslagene skal ut på høring. Høringsfrist er foreløpig ikke kjent.