Ifølge NVE var det ved siste opptelling 87 selskaper som selger strøm i privatmarkedet. Varen og kvaliteten på varen er nøyaktig den samme. Da må man bruke fantasien for å bli lagt merke til, og det gjør strømsalgselskapene til gagns.

Tidligere har vi sett nærmere på luretriks for å selge strøm, og hvilke varige strømavtaler som er de beste. Denne gangen ser vi nærmere på retorikken strømselgerne bruker

På selskapenes nettsider finner vi både lokalpatriotisme, utsagn som ikke gir mening, men også forsøk på å komme til bunns i psykologien i markedet.

Falskt vann og Perly´s gatekjøkken

En lang rekke selskaper promoterer seg med at de er lokale. Blant disse er Dragefossen som skriver at «…handler du strømmen lokalt, det skal være en fordel!» Én av disse fordelene er å få ti prosent rabatt på Perly´s gatekjøkken.

Et annet foss-selskap er Eidefoss som tar et oppgjør med alt det falske vannet som blir brukt i kraftproduksjon. Handler du strøm hos Eidefoss «…får du billig og lokal strøm basert på ekte vann fra fjellheimen.»

Glitre Energi hevder at hvis man bestiller opprinnelsesgarantier hos dem så «…bidrar du aktivt til å øke produksjonen av vannkraft fra et av våre lokale kraftverk». Er det virkelig slik? Ville de lokale kraftverkene produsert mindre strøm uten garantier?

Om en annen avtale skriver Glitre at «…vi sier ingenting med liten skrift. Hos oss er en avtale en avtale!». Det Glitre burde skrevet med store bokstaver er at man kan kjøpe den samme strømmen mye billigere hos søsterselskapet Oss.

Øvre Eiker Strøm spiller på eksklusivitet når de promoterer sin Vestfossen-avtale: «…her er det førstemann til mølla. Max 500 kunder.»

Å ta seg betalt uten fortjeneste

Fjordkraft gir bort strøm, mot et påslag og en månedsavgift. Foto: Fjordkraft

Å fremstille en dyr strømavtale som billig, kan gjøres på tusen måter. Fjordkraft prøver seg på denne varianten: «…du får strømmen til spotpris. I tillegg betaler du et månedlig fastbeløp og påslag per kWh.»

Påslag betyr vel at man ikke får strømmen til spotpris.

Andøya Energi sin variant er slik: «…du betaler det samme som vi kjøper strømmen for. I tillegg kommer et månedlig påslag.»

Så Andøya Energi tar altså ikke noe påslag? Joda, 4,2 øre/kWh.

elKompis hevder at de har «…0 kr i fortjeneste på ditt strømforbruk.» Det er en tvilsom påstand når de først tar 1 øre i påslag og deretter 34 kroner i månedsavgift - som er en måte å skaffe seg fortjeneste på.

KlarKraft er inne på det samme: «…vi tar ingen fortjeneste på ditt strømforbruk, bare 35,- i måneden for jobben.»

Alle skjønner jo at fortjenesten til KlarKraft ligger i at de tar seg betalt for jobben. Særlig når de tar 0,5 øre i påslag i tillegg.

Men slikt er ikke så nøye for KlarKraft, hele selskapet er jo tuftet på at det er forbanna: «…vi leste nøye gjennom strømregningen. Og ble så forbanna at vi startet vårt eget strømselskap. En motreaksjon på alt snusk og fanteri som finnes i strømbransjen. En irriterende vaktbikkje som skal bite de store aktørene i leggen.»

Inntil nylig hadde ledelsen titler som samsvarer med oppdraget: «Forbanna daglig leder» og «Forbanna produktsjef». Nå er dette endret til «…kundefokusert daglig leder».

Sodvin mener at det ikke er behov for kundene å lete mer: «…med Sodvin trenger du ikke hoppe lenger.»

Godt å vite, men med et påslag på nesten 7,5 øre så hopper vi videre.

Men vi hopper ikke til prisfrys-tjenesten til Fortum, den som nettopp viste å være svindyr. I Fortums FAQ-spalte kommer forklaringen: «…kan dere garantere at jeg sparer penger med Prisfrys? Det kan vi ikke garantere, og det er heller ikke formålet med tjenesten.»

Rett i nærleiken langt unna

Strømmen til Lokalkrafta leveres av "kjekke folk i flott natur rett i hytteveggen". Foto: Lokalkrafta

Hyttestrøm-tilbudet til Lokalkrafta er nesten umulig å si nei til: «Levert frå kjekke folk i flott natur rett i hytteveggen.»

Lokalkrafta tilbyr også strøm til boliger: «Bustadstraum til alt du treng i heimen din. Det vert produsert energi frå naturen i nærleiken og levert straum heim til deg, anten du er nært eller langt unna.»

Det er altså det samme hvor du bor, strømmen til Lokalkrafta er alltid fra nærleiken.

Stranda Energi prøver seg på samme trikset: «…Stranda Energi leverer lokal strøm til konkurransedyktige prisar til heile Noreg.»

Hvor lokalt er det egentlig å bruke strøm fra Sunnmøre i andre deler av landet?

Et annet selskap går rett på sak: «…her kan du bestille stuttreist kraft frå Skjåk.»

Ingen får premie for å tippe at leverandøren er Skjåk Energi.

Hammerfest Energi bruker faktisk det motsatte av lokal-argumentet: «… vi bruker Norges største strømhandelsmiljø som vår partner og oppnår derfor meget gode handelsbetingelser som kommer deg som strømkjøper til gode.»

Hurum Kraft får ikke lokal-poeng for å illustrere sin nettside med et bilde av Dyna Fyr, et kjent landemerke i Oslo. Et pussig valg når de har vakre Filtvet fyr i sitt nærområde.

Hurum Kraft skriver for øvrig om «…Hurum Kraft Spot - vår mest populære strømavtale.» Det er snodig at en avtale med nesten 8 øre i påslag er den mest populær når samme selskap har en avtale med bare 0,6 øre i påslag.

Svart belte og en tankedoktor

Så over til de som liker å skrive langt. Finnås Kraftlag går svært detaljert til verks når de forklarer hvordan Nord Pool-priser skal tolkes: «…merk at vårt område er Kristiansand (NO2) og at prisar må endrast til NOK frå euro i menyen. Du får då pris i kr/MWh. For å få prisen i øre/kWh må ein dele på 10. Eigentleg dele på 1000 for å omregne frå MW til KW og gange med 100 for å få kr til øre.»

Ustekveikja mener det er bedre med rimelig strøm enn billig strøm Foto: Ustekveikja

Ustekveikja forteller at de har «…svart belte i kundeservice» - som jo er artig siden karate handler om selvforsvar.

Ustekveikja går også i dybden på begrepet billig: «…en billig strømavtale vil ofte ha ulike forutsetninger som kommer i tillegg. Dette handler altså like gjerne om psykologi eller påvirkning som at strømmen er billig.»

Gjennomgangen ender opp med at Ustekveikja anbefaler kundene å gå for en rimelig strømavtale fremfor en som er billig.

Gudbrandsdal Energi vil så «hjerne» og har alliert seg med en tankedoktor: «…sammen med hjerneforsker Ole Petter Hjelle skal vi finne ut hvordan vi med små begynnelser kan skape gode vaner som varer.»

Notodden Energi appellerer hektiske familier: «…blir det mye klesvask, mange måltider og kamp om badet? Opptil flere datamaskiner, nettbrett og telefoner som daglig skal lades? Ja, sånt blir det fort strømforbruk av.»

Samarbeidspartner Rauland Kraft gjør akkurat det samme på nynorsk.

Viddakraft derimot, de satser på polsk: «…płać mniej. Oszczędzaj pieniądze» som betyr omtrent «Betal mindre. Spar penger». Viddakraft er eneste norske strømselskap som selger strøm på flere språk.

Retorisk spotpris-triks

Selskapene vil gjerne kundene å velge avtale. Polar Kraft skriver at «…strømavtalen Polar Bolig er avtalen for deg som ikke vet om du skal velge fast- eller spotprisavtale.»

De som ikke forstår enkle avtaler får altså tilbudet om å velge en mye vanskeligere kombinasjonsavtale.

Midt Energi er et av flere selskaper som bruker ekspert-trikset: «…spotkraft - anbefalt av eksperter.»

Avtaleformen spotpris har blitt anbefalt av eksperter, men aldri en avtale med 8,5 øre i påslag.

SkandiaEnergi bruker det samme trikset: «…strømavtalen for deg som ønsker den billigste avtaleformen.» Fiffig retorikk når påslaget er 5,6 øre.

Allerede nevnte Stranda Energi henger seg på: «…spotpris er avtaleforma anbefalt av Forbrukerrådet, og som har vist seg å være billigst historisk.»

Det er absolutt ingen i Forbrukerrådet som anbefaler en avtale med påslag på nesten 8 øre.

Austevoll Kraft har derimot sine ord i behold når de skriver at de «…tilbyr spennende kraftprodukter.» Det som gjør det virkelig spennende er at de ikke oppgir prisen på avtalen.

Hos NorgesEnergi er strømavtalene så dyre at de må åpne for pruting: «…får du tilbud om en billigere spotprisavtale fra en annen leverandør, matcher vi prisen.»

Tullball og spottespot

Det er i hvert fall 10 prosent tullball hos Tibber. Foto: Tibber

Neste kapittel er de som baserer seg på kritikk av konkurrenter. KlarKraft - selskapet som er kontinuerlig forbanna - er allerede nevnt.

Tibber har også spesialisert seg på dette: «…vi har aldri kampanjepriser, bindingstider, lokketilbud, telefonselgere eller annet tullball.»

Da er det spesielt å selv presentere en tullball-sammenligning hvor Tibber sammenligner seg med andre leverandører, men ikke bruker de billigste avtalene til konkurrentene.

Smart Energi, Askøy Energi, Follo Energi, Røyken Kraft og Kragerø Kraft er egentlig ett selskap, og på alle fem nettsidene er det lagt noe som kan ligne på skadefryd: «…denne høsten har mange strømkunder henvendt seg med spørsmål om hvordan fakturering foregår hos Smart Energi. Dette etter at Tibbers krisegrep nylig ble kjent.»

For å vri kniven rundt i såret linker Smart Energi & Co til en melding om at Forbrukertilsynet mener at Tibber har begått lovbrudd.

Motkraft liker også kritisere konkurrenter: «…det eneste som skiller strømselskaper er hvor mye de tar betalt. Spotpris, markedsspot, webspot og spottespot? De prøver å forvirre deg.»

Selv ble de muligens forvirret av trusselen om tvangsmulkt etter å ha brukt begrepet billigst om sin avtale.

Når det gjelder å forvirre er likevel Saga Energi en klar vinner: «…vi forvalter med en lav risiko og kan derfor dekke eventuelle tap i vårt påslag, du kan derfor ikke få ekstra tillegg i prisen, kun kundeutbytte dersom vi oppnår gevinst. Vi kaller det vinn-vinn.»

Forbehold om «dersom man oppnår gevinst» er sjelden vinn-vinn.

Elsertifikater og Dagbladet Pluss

Vev tar avstand fra lokketilbud, men tilbyr Dagbladet Pluss. Foto: Selskapene

Finnes det flere triks i boka? Ja, man kan late som om man gir bort noe som høres dyrt ut. Nemlig elsertifikater som egentlig er tilnærmet gratis. Talkmore gjør det på denne måten: «…vi har heller ikke påslag for elsertifikater.»

Det selskapet ikke nevner er at det er lovpålagt å inkludere sertifikatene i påslaget.

Vokks Kraft innrømmer at de tar en kraftig overpris for sertifikatene: «…prisen på elsertifikater vil variere, da de omsettes i et marked. Vokks Kraft justerer elsertifikatprisen etter det. Pr i dag har vi beregnet til 3 øre/kWh inkl. mva.»

Som er interessant når den reelle prisen på sertifikater er rundt 0,01 øre/kWh. Inkludert moms.

Så en perle helt til slutt. Ingenting er som et godt lokketilbud, og hos leverandøren Vev er det til og med inkludert i prisen: «…hos oss finner du ingen lokketilbud. (…) Alle våre kunder får gratis Dagbladet Pluss».

PS! De selskapene som er skuffet over å bli hengt ut i denne saken, kan trøste seg med at de som ikke er nevnt er mer skuffet (red.anm).