Onsdag kunne Europower melde at strømselskapet Meløy Energi henvendte seg til sine kunder med fastprisavtaler og tilbød seg å betale dem for å bytte til spotprisavtale. Tilbudet varierte fra 2000 til 50.000 kroner.

Strøminfluenser Mathias Nilsson står bak Facebook-gruppa «Prismatch Strøm» som har nærmere 75.000 meddlemmer, og han ga tydelig beskjed til medlemmer som er kunder hos Meløy Energi om å ikke takke ja til tilbudet.

– Hvorfor skal de takke ja til et tilbud som er mye dårligere enn de har? Det er ingen grunn til. Det som er absurd er at de først sendte ut tilbud på 2000 kroner, så på 4000 kroner og så på 6000 kroner. Det er ikke direkte seriøst. Det er jo bare å se hva medlemmene i Prismatch Strøm kaller det – et skamtilbud eller tiggerbrev. Det sier seg selv. Det er jo et skambud de har fått, sier han til Europower.

Nilsson kaller gårsdagen for en «svart dag for forbrukerne». Han utdyper hva han mener;

– Selskapet sender jo dette tilbudet av en grunn – fordi det blir billigere for dem. Og kunden taper. Er du minstepensjonist og klikker på den lenken der, så kan det være du ikke har råd til medisiner, eller en alenemor har ikke råd til barnehagen. Hvis du bestiller fastpris, gjør man det fordi man vil ha trygghet og forutsigbarhet, ikke for at et strømselskap skal sende deg et ubehagelig e-post om konkurs. Det finnes jo ingen forbrukersikkerhet i det, mener han.

– Kjempefarlig

Daglig leder Børge Erlend Skaret Selstad i Meløy Energi kunne i går fortelle at de har konferert med forbrukerorganene før utsendelse av e-post til kundene.

– Dette har vi drøftet med både Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet. Begge disse anser at kundene blir godt ivaretatt når vi gir dem dette tilbudet. Vi har fått et sitat fra seksjonssjef Tonje Drevland i Forbrukertilsynet som vi får bruke i dialogen med kundene, uttalte Selstad til Europower.

Nilsson reagerer på at Forbrukertilsynet går god for selskapets fremgangsmåte i denne saken.

– Forbrukertilsynet godkjenner at strømselskapet gjør dette mot sine kunder. Det innebærer at neste strømselskap kan gjøre det samme; de kan gå til Forbrukertilsynet og si at «Hei, vi går konkurs, nå vil vi sende ut tilbud til våre kunder». Forbrukertilsynet allierer seg med strømselskapet og så sier man at alle spørsmålene får etterpå, de skal Meløy Energi få, sier Nilsson.

– Men er ikke fremgangsmåten som Meløy Energi har i denne saken, bedre enn slik Tinde Energi og GNP løste det?

– Det er ingen trygghet i en bransje som har null tillit. Dette er kjempefarlig for en hel bransje, når man kan drive sånn. Det ser man på det Agva og Tinde har gjort, svarer han.

Når Europower snakker med Nilsson torsdag formiddag, kan han fortelle at han har fått ekstremt mange henvendelser fra medlemmene i Prismatch Strøm.

– Jeg har fått over 300 direktemeldinger og har vært oppe hele natten for å svare på disse. Kundene er livredde og fortvilet. Folk får også skyldfølelse – fordi de vil jo ikke at selskapet skal gå konkurs. Så dette her synes jeg er stygt.