Hittil i år er det publisert like i underkant av 4300 saker om strømprisene i norske medier. Det betyr at strømprisene er omtalt nesten like mye i årets sju første måneder som i hele 2020. Det viser en undersøkelse som medieanalyseselskapet Retriever Norge har utført for Europower.

– Tidligere har vi sett at norske strømpriser får mest oppmerksomhet når de er høye, og dette bekreftes igjen i år. Etter et 2020 med lave strømpriser og færre artikler om tematikken, ser 2021 ut til å havne på nivå med 2019 da norske medier publiserte nærmere 6500 oppslag om strømpriser, sier Guro Dahl Lindebjerg, som er daglig leder i Retriever.

Guro Dahl Lindebjerg er daglig leder i Retriever Norge. Foto: Retriever Norge

Det er ikke så rart at strømprisene blir så mye omtalt, synes hun.

– Dette har sammenheng med økte strømpriser og spesielt mye oppmerksomhet rundt de høye strømprisene vi har sett i sommer. Det er kanskje ikke så rart at høye strømpriser får mest oppmerksomhet, men interessen og nyhetsverdien burde også være til stede når prisene er lave. Her er det absolutt potensiale for strømselskapenes kommunikasjonsavdelinger, tror Lindebjerg.

Denne tendensen startet allerede tidlig i år, Europower i mars kunne skrive at det i løpet av årets ti første uker ble det publisert over 3000 artikler om strømprisene - tilsvarende tall i 2020 var på rundt 1900 artikler. Les denne saken her.

Se alle tallene nederst i denne saken.

– Interessen startet i 2018.

Leder for analyseavdelingen i Volue, Tor Reier Lilleholt, bekrefter at tallene ikke er overraskende.

– Men det var et tøft år i 2020 også. For min del begynte den økende interessen i 2018, da saken med Einar Aas fikk mye oppmerksomhet. Da måtte alle mediene få opplæring i hva et kraftmarked var. Før den tid skrev de om strømprisene av og til. Men etter Einar Aas-saken har det vært ganske stor interesse, og jeg får nå daglige henvendelser, forteller Lilleholt.

Analytiker Tor Reier Lilleholt i Volue. Foto: Volue

Og når Europower ringer, er det tredje journalisten den dagen.

Han forteller at henvendelsene ikke bare kommer fra fagmedia som Europower, Montel og Reuters, men også ordinære media som skriver for folk flest.

– Folk flest er mer interessert i strømmarkedet nå.

– Hvordan synes du norske medier dekker strømprisene og strømbransjen?

– Jeg har bare gode skussmål å dele ut til de journalistene som ringer meg. De skjønner det de skriver. Men jeg bruker også mye tid på opplæring, så jeg må ha en pedagogisk tilnærming når de ringer, forteller han.

Rydder opp i misforståelser

For blant annet det å rydde opp i misforståelser knyttet til strøm og kraft, bruker Lilleholt en del tid på.

– Bransjen har ikke vært flinke nok til å informere mannen i gata. Det er en del mennesker som har sterke meninger som ikke stemmer. For eksempel når vi snakker om Acer og utenlandskabler, blir folk fort olme i blikket. Når folk snakker om at Norge selger norsk kraft billig til utlandet uten å ha med seg hele rasjonale som teknologi, marked og ikke minst miljøaspektet i et europeisk bilde, blir det litt feil, mener han

Heller ikke alle politikere har fått med seg alle aspekter i saker knyttet til strøm og kraft.

– Det så man for eksempel under Acer-avstemningen i Stortinget. Det må kraftbransjen ta ansvar for. De større aktørene må ta mer ansvar og rett og slett invitere media og politikere mer. Det er de som trenger mer informasjon om den neste fasen.

Medieomtale av strømpris

Ord 2019 2020 2021*
Strømpris 6397 4658 4275

*til og med 31. juli 2021. Kilde: Retriever

FAKTA OM TALLENE:

  • Retriever Norge har utført målingen på oppdrag av Europower
  • Kildegrunnlaget inkluderer majoriteten av norske aviser på papir, magasiner og tidsskrift, i tillegg til alle landets nettaviser og de største og mest toneangivende redaksjonelle fjernsyns- og radiosendingene.
  • Det er fortatt søk i norske medier på norsk.
  • Periode er fra og med januar 2021 til og med juli 2021. Samt helår 2019 og 2020.