Strømsparing og omfordeling av superprofitt – men glem lavere priser med EU-tiltak
Ingen markedsreform, ingen makspris, ingen subsidiering av gasskraft – altså ingen lave priser på verken strøm eller gass er i forslaget fra EU-kommisjonen, viser et dokument som har lekket ut. Tiltakene som foreslås er lavere energiforbruk og en beskatning av de superlønnsomme aktørene i strømmarkedet.
I et dokument som en rekke medier, inkludert Europower, har fått tilgang til, drøfter EU-kommisjonen tiltak som kan møte ønsket om større energisikkerhet og mindre prissvingninger i energiprisene.
Helt siden energiprisene begynte å galoppere oppover for ett år siden, har EU vært urolig for energiknapphet og store bevegelser i europeiske energipriser. Uroen i markedet startet lenge før Putin startet å utplassere soldater på grensen til Ukraina. Gasslagrene som Russland kontrollerte i Europa hadde de laveste fyllingsgradene i Europa før forrige vinter, sannsynligvis som en forberedelse til krigen.
Dokumentet Europower har fått tilgang til, er svaret til Rådet på disse spørsmålene.
Vil ikke redusere strømprisen
Dokumentet er et såkalt «non-paper». Med det menes et uoffisielt brev, som er ment for saksbehandling, korrespondanse eller lignende, uten noen offisiell beslutning bak det som står i dokumentet. Så det er å forstå som et grunnlag for videre diskusjon.
I henhold til dokumentet, så er det vurdert de tiltak som noen land i Europa allerede har innført, eller det har vært politiske diskusjoner rundt.
Det handler blant annet om:
- Full suspendering av engrosmarkedet for strøm (spotmarkedet).
- Pristak på både strømmarkedet og gassmarkedet.
- Statlig innblanding i sluttbrukermarkedene.
- Tiltak for å nøytralisere kostnaden for klimakvoter i strømproduksjon.
Ingen av disse tiltakene vil EU-kommisjonen anbefale, ifølge dokumentet. Årsaken er at alle tiltakene vil redusere prisen på bruk av energi, noe som igjen vil lede til høyere etterspørsel. Det vil igjen lede til større usikkerhet rundt energiforsyningen i Europa, står det.
Tre forslag – ingen vil redusere strømprisen
Det som faktisk foreslås i notatet er tre gjensidig avhengige tiltak (direkte oversatt fra engelsk):
- Den første komponenten vil være inspirert av den obligatoriske etterspørselsreduksjonen for gass som er forutsatt i EU-planen «Save gas for a safe winter» og vil fokusere på å oppnå en lignende type etterspørselsreduksjon også når det gjelder elektrisitet.
- Den andre typen inngrep vil innføre en prisgrense for inframarginale elektrisitetsproduksjonsteknologier, som har lavere driftskostnader enn gasskraftverk, med sikte på å gjøre den kommersielle avkastningen til disse teknologiene uavhengig av den marginale elektrisitetsprisen.
- Det inframarginale pristaket vil gi medlemsstatene økonomiske ressurser til å finansiere utsalgsprisintervensjoner. I denne forbindelse vil pakken gi større rettssikkerhet for medlemslandenes innsats for å beskytte visse forbrukertyper mot virkningen av høye strømpriser via regulerte tariffer.
Tre tiltak vil bety to ting
Det første punktet kan stå for seg selv, men de to neste forslagene til EU-kommisjonen må henge sammen.
Dette kan minne om grunnrentebeskatning som vi har innen noen få bransjer i Norge. Olje- og strømproduksjon er de bransjene som i dag har denne skatten, og det diskuteres også om fiskeoppdrett skal komme inn under samme skattesystem.
Marginalprissetting
Grunnen til at en del aktører nå har superprofitt på strømproduksjon, er måten strømmen blir priset i Europa, og i Norden.
Det er ikke bare vannkraften og vindkraften i Europa som har superprofitt nå, men faktisk alt som kan lage strøm har superprofitt om dagen. Under kan du se forskjellen i kostpris mellom det å produsere strøm med gass, olje eller kull. Selv om gass er den reneste måten å produsere strøm på, så har det vært tre ganger så dyrt med gasskraft i forhold til både olje- og kullkraft.
Grafen over viser kun de tre store fossile strømteknologiene som leverer strøm til det europeiske strømnettet. Utenom dette finnes det produksjon som baserer seg på vann, sol, vind, bio, kjernekraft m.fl. Disse andre teknologiene har produksjonskostnader som er vesentlig lavere enn for olje, kull og gass.
NVE-rapport om langsiktig kostpris
For vannkraft beregner NVE den langsiktige kostprisen til å være 35–39 øre/kWh, og for havvind er den langsiktige kostnaden mellom 69–116 øre/kWh.
Alle som produserer strøm i Europa har superprofitt i disse dager, og EU-kommisjonen skriver i dokumentet at de forventer at prisene vil holde seg i alle fall frem til 2024 eller 2025.
Konsekvenser for Norge
Som medlem av EØS og Acer, vil nok Norge bli berørt av de beslutningen som tas i Brussel i denne saken. Det er derfor fullt mulig at norske kraftprodusenter vil måtte dele mer av den superprofitten de nå har på produksjon av strøm.
Siden det aller meste av norsk strømproduksjon er eid av offentlige eiere, så kan dette nok føre til at offentlige aktører bytter penger. Penger som egentlig skulle blitt overført til det offentlige gjennom utbytte, blir i så fall overført på grunn av ordninger som EU innfører.
–Ingenting av dette vil skje med Senterpartiet i regjering, sier kommunalpolitisk talsperson for Senterpartiet, Heidi Greni.
Det skal legges til at EU ikke kan pålegge Norge å endre skattesystemet via EØS-avtalen.
Obligatorisk strømsparing
Den pålagte sparingen av strøm er forsøkt innført i flere europeiske land allerede.
Blant annet i Spania, hvor bedriftene må slå av lyset senest klokken 22, og klimaanleggene får ikke settes lavere enn 27 grader på sommeren.
Det er nok utallige måter dette kan gjennomføres i Norge. Nye nettleiesatser som gjør at det har blitt dyrere å bruke mye strøm samtidig, er nok noe som kan bidra til lavere strømforbruk kommende vinter, men det må nok mer inngripende tiltak til for at vi skal få forbruksnedgang som monner. Her kommer det nok en god del upopulære forslag, som kan gå ut over dagliglivet til nordmenn.
Dokumentet er kun et «non-paper», så om det er disse tiltakene som blir gjeldende fremover, gjenstår å se, men det er tydelig at EU-kommisjonen tror mer på slike tiltak, enn andre mer populære tiltak som makspriser og subsidiering av gasspriser.