Angrefeil kan gi gigantsmell: Strømkunder kan kreve tilbake inntil ett år med regninger

Dersom strømsalgselskapet ikke har informert korrekt om angrerett, kan kunden angre så sant avtalen er under ett år gammel. Strømselskapet må da tilbakebetale ALT kunden har betalt i strømregning – og det i tidenes dyreste strømår.

Jussprofessor Johan Giertsen har en gladmelding til mange strømkunder – og en tilsvarende dårlig beskjed til strømselskaper. Kunder som nå angrer på strømavtalen de har inngått de siste 12 månedene, kan få pengene tilbake hvis strømselskapet ikke har informert korrekt om angreretten. – Kravet om tilbakebetaling oppstår hvis kraftleverandøren ikke har informert om angrerettloven og forbrukeren angrer. Leverandøren må da betale tilbake, forklarer Giertsen.
Jussprofessor Johan Giertsen har en gladmelding til mange strømkunder – og en tilsvarende dårlig beskjed til strømselskaper. Kunder som nå angrer på strømavtalen de har inngått de siste 12 månedene, kan få pengene tilbake hvis strømselskapet ikke har informert korrekt om angreretten. – Kravet om tilbakebetaling oppstår hvis kraftleverandøren ikke har informert om angrerettloven og forbrukeren angrer. Leverandøren må da betale tilbake, forklarer Giertsen.Foto: Emil Weatherhead Breistein, DN
Publisert 21. December 2022, kl. 04.00Oppdatert 21. December 2022, kl. 08.23
JussstrømsalgFjordkraft ASØkonomiForbrukertilsynet