Etter nærmere et år uten kommunikasjonsansvarlig, har Nord Pool ansatt Irene Zeier - som Stina Johansens etterfølger. Johansen hadde sin siste dag i mai i fjor, og gikk da til jobben som leder for kommunikasjonsavdelingen i Rambøll Norge.

– Gratulerer med ny jobb, Irene! Hvordan går det med deg?

– Det går veldig bra, takk. Jeg er blitt tatt godt imot av hyggelige og dyktige kolleger som jeg gleder meg til å lære mer av, og til å samarbeide med, sier hun til Europower.

Hun mener selskapet besitter verdifull innsikt og fagkunnskap.

– Jeg er topp motivert for å bidra til at flere skal bli kjent med og få mulighet til å dra nytte av denne ekspertisen, sier hun til Europower.

Zeier har medie- og kommunikasjonsutdannelse fra University of London, og har bakgrunn fra Schibsted/VG og Aller Media.

– De siste fire årene har jeg jobbet i Varner-gruppen med merkevarebygging og kommunikasjons- og innholdsstrategier. I tillegg har jeg hatt forskjellige stillinger som journalist og redaksjonell leder, sier hun.

– Hva fikk deg til å søke denne jobben? Var det energibransjen som fristet?

– Det var lett å si ja til denne stillingen. Som en viktig del av samfunnsdebatten er det ikke tvil om at det raskt skiftende energimarkedet er et av de mest spennende fagmiljøene å være en del av for tiden. I tillegg er Nord Pool et internasjonalt selskap med en banebrytende historie. Denne stillingen var en unik mulighet til å ta i bruk min erfaring med medie- og kommunikasjonsstrategier hos en sentral aktør, sier hun.

«Årets Kraftkvinne» et viktig tiltak

– Kraftbransjen er kjent for å være dominert av middelaldrende mannfolk. Hvordan tenker har du rundt det?

– Jeg har tro på at det engasjementet som oppstår når man får frem de ulike innfallsvinklene i en diversifisert arbeidsstyrke, gjør fremdriftsprosesser bedre og mer effektive. For en trygg og sikker omstilling drevet av det grønne skiftet vil derfor alle være tjent med å få flere kvinner i kraftbransjen, tror hun.

Zeier mener at et tiltak som «Årets Kraftkvinne» er ett av flere viktige initiativ for å motivere kvinner til å ta dette valget.

– Hos Nord Pool er nettopp mangfoldet når det kommer til kulturell bakgrunn, alder og kjønn en sterk bidragsyter til at arbeidsplassen oppfattes som dynamisk med et produktivt samspill og høy trivselsfaktor.

– Nord Pool har vært uten kommunikasjonsdirektør nesten ett år. Er det mye å ta tak i?

– Ja, det er mye å ta tak i ettersom vi er strømbørs i 15 land og en del av diskusjonene med nasjonale myndigheter, TSOer, kraftselskaper, EU og regulatorer på mange forskjellige plan. Heldigvis har det vært kompetente kommunikasjonsressurser på plass også det siste året, sier Zeier.

Hun startet i stillingen 1. mars.