– Høye priser, skjulte kostnader, råsalg og trøblete kundeservice bidrar til at strømbransjen har et svakt omdømme, sier Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland.

Byrået står bak «Traction 2023», der omdømmet til 50 bedrifter er målt over et helt år.

Selskapene som måles blir valgt av folket selv. I starten av året blir det gjort en nominasjonsundersøkelse der folk nevner selskaper de liker godt og dårlig. De femti selskapene som nevnes flest ganger blir med i undersøkelsen.

Totalt er det fire selskaper innen strøm/kraft som er med på årets liste. Tre av disse havner langt nede på listen med «svakt» eller «middels godt» omdømme: Statkraft, Fjordkraft og NorgesEnergi havner på henholdsvis 46., 48. og 49. plass.

– Selskapene har gjort en del gode grep for å styrke omdømmet, men vi ser ikke at det har hatt effekt ennå, forklarer Apeland.

Han viser til at blant andre Fjordkraft har endret sine salgsmetoder og produkter.

Omdømmescoren raste, men nå er de på vei opp igjen

Det eneste strømselskapet med godt omdømme, er Tibber. Selskapet startet 2022 med et svært godt omdømme. De var suverene i bransjen, og et av selskapene i Norge med best omdømme, ifølge Apeland.

– I begynnelsen av året lå de helt i toppen med en score på over 80, sier han. Har selskapet mellom 80 og 100 i score, kategoriseres omdømmet som «svært godt»

Men så skjedde det noe som svertet det gode omdømmet.

– Da de innførte forhåndsfakturering i høst ble folk rasende, og omdømmescoren stupte, sier Apeland.

I undersøkelsen ender Tibber opp med en score på 66 poeng, og sikrer seg dermed en 30. plass på listen. Når scoren er mellom 65 og 79, kategoriseres omdømmet som «godt».

Nå kan det imidlertid se ut til at selskapet er på vei oppover igjen. Apeland har fortsatt god tro på selskapet.

– Jeg vil ikke avskrive Tibber. De er absolutt i særklasse i den bransjen. Og når noen har et godt omdømme i utgangspunktet så blir de ofte værende.

Apeland forteller at strømselskapenes omdømme tradisjonelt har hatt en tendens til å følge strømprisen.

– Men akkurat Tibber er spesielt fordi de har klart å skille seg fra resten.

– Statkraft burde klare å få et bedre omdømme

For første gang er Statkraft med i omdømme-undersøkelsen.

– Det er veldig rart at Statkraft får så dårlig score. De burde ha klart å ha fått et bedre omdømme. Det er en virksomhet som skaffer masse penger til staten, og som bidrar til det grønne skiftet, sier Apeland.

Likevel havnet de altså på en 48. plass på listen over de 50 selskapene med en score på 55, som faller inn under kategorien «middels godt».

– De blir dratt ned fordi de holder på med strøm. Folk tenker at det er dyr strøm, og folk er litt forvirret.

Rådet fra Apeland er at Tibber nå må bli flinkere på å kommunisere hva de egentlig holder på med.

Bransjen oppfattes som hemmelighetsfulle og lure

– Hva skal til for at strømselskapene skal komme seg til toppen på denne listen?

– Det som er negativt med bransjen, er at de oppfattes som litt hemmelighetsfulle og lure. Man skjønner det liksom ikke helt. Så det blir nok viktig å prøve på å være enkle, tydelige og kvitte seg med de mest mystiske tilleggsproduktene, sier Apeland og legger til;

– Strøm er et fantastisk produkt og det er noe vi trenger. De må klare å få folk til å verdsette ren elektrisk kraft, og da må de jobbe med kommunikasjonen.

– Hvorfor et det viktig med et godt omdømme for strømselskapene?

– Det handler om velvilje – at folk vil møte deg med åpenhet. Du kan helt klart drive en virksomhet uten et godt omdømme, men det er mye tyngre. En ting er jo kunder, men også når det gjelder å tiltrekke seg nye ansatte.

– Det er ingen i dag som sier «Nå må du jobbe hardt på skolen, jenta mi. Så kan du få deg jobb i NorgesEnergi når du blir stor», sier Apeland avslutningsvis.

Her er hele listen:

Virksomhet Traction score 2023 Endring fra 2022
Finn.no 84 0
Tine 83 1
Vinmonopolet 83 -2
NRK 82 3
Meny 78 0
Clas Ohlson 77 NA
Posten 77 2
Q-Meieriene 77 -3
Kiwi 76 -3
KLP 76 NA
Komplett.no 75 NA
Jernia 75 NA
Zalando 75 NA
Ikea 74 -3
Sbanken 74 -3
Coop 73 -3
SpareBank 1 73 0
Oda 72 NA
Biltema 72 1
Gjensidige 71 -1
Nordic Choice Hotels 71 NA
Rema 1000 70 -1
Elkjøp 69 3
Hydro 68 1
Apple 68 0
Yara 67 -1
Storebrand 67 -3
Flyr 67 NA
Telenor 66 4
Tibber 66 NA
TV 2 66 NA
Norwegian 64 5
If 64 -1
Telia 64 1
XXL 64 -3
Power 64 1
Equinor 62 3
DNB 61 -1
Aker 61 -3
Nordea 61 0
VY 60 1
Danske Bank 59 NA
PostNord 58 NA
SAS 57 -14
Amazon 56 NA
Statkraft 55 NA
McDonald's 54 0
Fjordkraft 52 -2
NorgesEnergi 48 NA
Facebook 45 -5

Kilde: Apeland. Traction Norge er en måling av omdømmet til 50 selskaper, nominert av befolkningen. Målingen er gjort løpende fra 1/3 2022 til 28/2 2023, i Norstats panel. Apeland måler også en rekke selskaper, organisasjoner og etater som ikke er på listen. NA står for at selskapet ikke var med på listen året før.