Forbrukertilsynet: Strømselskapene MÅ tilbakebetale til kunder som angrer – uten å nøle

Nesten 60 selskaper ble uttrykkelig advart om store økonomiske konsekvenser på nettmøte i desember. Likevel har bransjen etterpå hevdet at reglene er uklare.

Strømsalgselskapene må «tilbakebetale til forbrukere som fremsetter krav om det. Vi må vurdere om vi skal håndheve at dere foretar automatisk tilbakebetaling – men om forbrukere krever det og viser til denne retten, MÅ dere tilbakebetale», heter det i notatet som underdirektør Tonje Drevland i Forbrukertilsynet presenterte for en samlet strømsalgbransje 5. desember. Siden har bransjen nektet å tilbakebetale til kunder som har angret, og unisont hevdet at reglene er uklare.
Strømsalgselskapene må «tilbakebetale til forbrukere som fremsetter krav om det. Vi må vurdere om vi skal håndheve at dere foretar automatisk tilbakebetaling – men om forbrukere krever det og viser til denne retten, MÅ dere tilbakebetale», heter det i notatet som underdirektør Tonje Drevland i Forbrukertilsynet presenterte for en samlet strømsalgbransje 5. desember. Siden har bransjen nektet å tilbakebetale til kunder som har angret, og unisont hevdet at reglene er uklare.Foto: Dag Jenssen, Forbrukertilsynet.
Publisert 5. January 2023, kl. 04.01Oppdatert 5. January 2023, kl. 07.13
JussangrerettstrømsalgForbrukertilsynetTonje Drevland