Tirsdag publiserte Forbrukertilsynet sin årsrapport for 2022. På side 19 i rapporten oppsummerer de hvordan de har jobbet med strømmarkedet i året som har gått.

– Vi ser at det er omfattende forbrukerutfordringer på strømmarkedet, står det å lese i årsrapporten.

Tilsynet har sett en økning i klager på avtalevilkår i 2022, sammenlignet med året før. Og her er det særlig ett strømselskap som peker seg ut.

Klager på dette strømselskapet utgjør nemlig omtrent 11 prosent av alle klagene på avtalevilkår som Forbrukertilsynet har fått inn. I sin rapport vil Forbrukertilsynet ikke avsløre hvilket selskap det gjelder.

Til Europower avslører Forbrukertilsynets underdirektør Tonje Drevland at strømselskapet det gjelder, er Tinde Energi.

Villedende markedsføring, uklare avtalevilkår og manglende overholdelse av angrerettloven er også blant sakene Forbrukertilsynet avdekket i 2022.

De skriver også at de, i 2022, har økt kunnskapsgrunnlaget om mulige brudd på markedsføringsloven og angrerettloven hos en rekke strømleverandører.

Fornybar Norge brukte for lang tid med bransjefastsatte maler

I årsrapporten beskriver Forbrukertilsynet avtalevilkårene som benyttes i strømmarkedet mot forbrukere som «i stor grad urimelige».

– Vi ser et stort behov for at strømselskapene benytter bransjefastsatte maler for de ulike typer strømavtaler som tilbys forbrukere, står det å lese i rapporten.

Forbrukertilsynet har gitt omfattende veiledning til bransjeorganisasjonen Fornybar Norge i forbindelse med deres arbeid med slike maler.

Likevel opplevde tilsynet at dette arbeidet ikke gikk raskt nok, med tanke på forbrukerutfordringene i markedet.

– Vi mente at de burde begynne å jobbe med de mer grunnleggende avtalene, men så begynte Fornybar Norge å jobbe med de mer kompliserte avtalene først, sier Drevland til Europower.

Avtalen Fornybar Norge begynte å jobbe med, var volumbasert fastprisavtale basert på reguleringen av skattefritak.

– Hadde de begynt med å lage standard spotprisavtale, ville den vært klar mye tidligere, sier Drevland.

Per dags dato er standard spotprisavtale den eneste bransjefastsatte malen.

– Skal Fornybar Norge lage flere slike maler?

– Jeg tror det, men vi har ikke hørt noe fra dem. De burde det hvis de ønsker å hjelpe medlemmene sine - det florerer jo av ulovlige avtalevilkår der ute.

Dette skriver Forbrukertilsynet at de har gjort i 2022:

  • Tatt opp flere saker med strømleverandører. Mange av aktørene vi har tatt opp sak med, har innrettet seg frivillig etter at vi har tatt opp sak. Noen av enkeltsakene vi har tatt opp har vært svært ressurskrevende å jobbe med, og noen er ikke avsluttet. Dette dreier seg om saker som gjelder handelspraksis overfor forbrukere utover markedsføring og avtalevilkår.
  • Varslet vedtak om overtredelsesgebyr og flere forbudsvedtak mot en aktør som varslet endring av vilkår i bindende og gunstige forbrukeravtaler med fastpris og pristak. Endringen ville blant annet innebære at den statlige strømstøtten kunne tilfalle strømleverandøren i stedet for forbruker. Disse sakene var ikke avsluttet ved utgangen av 2022.
  • Sendt ut tre orienteringsbrev til alle strømleverandørene i Norge med informasjon om ulike deler av regelverket vi fører tilsyn med. Brevene gjaldt henholdsvis orientering om forbrukers angrerett ved inngåelse av strømavtaler med fastpris, orientering om bruk av klima- og miljøpåstander ved markedsføring av strøm, herunder reglene for bruk av påstander om «fornybar» og «grønn» strøm. Vi har også informert om krav til opplysninger om angrerett i forbindelse med avtaleinngåelse.
  • Avholdt to digitale foredrag for strømbransjen om sentrale forbrukervernregler på strømmarkedet. Ett i egen regi og ett i samarbeid med Fornybar Norge.
  • Fattet vedtak om overtredelsesgebyr og forbudsvedtak mot tre strømleverandører, samt mot daglig leder / styreleder i to av disse selskapene, for ulovlig bruk av påstander om å være «billigst». Alle vedtakene ble opprettholdt av Markedsrådet, men utmålingen av overtredelsesgebyrene ble redusert sammenholdt med Forbrukertilsynets opprinnelige vedtak.
  • Vi fattet i ett vedtak mot én strømleverandør med pålegg om å gi opplysninger i en pågående sak, med tilhørende tvangsmulkt.
  • Bistått departementet i utarbeidelsen av høringsnotatet om endringer i prisopplysningsforskriften, utarbeidet eget høringssvar og gitt innspill til departementet etter at alle høringssvar var kommet inn. Vi utarbeidet også en veiledning for strømleverandørene om det nye regelverket, som lå tilgjengelig på våre nettsider kort tid etter at forskriften var vedtatt.
  • Opprettet en tett dialog med både RME og Forbrukerrådet for informasjonsutveksling. Dette er svært nyttig med tanke på forståelse av forbrukerutfordringer på området og koordinering av innsats og veiledning til forbrukere.

Et høyt prioritert område

I rapporten skriver Forbrukertilsynet at å holde tilsyn med strømmarkedet er et høyt prioritert område for dem.

De vil fortsette arbeidet med å forebygge og stanse urimelig handelspraksis i bransjen.

– Strømbransjen leverer en kritisk vare til befolkningen og vi arbeider for at dette markedet skal være trygt og forbrukervennlig, heter det i rapporten.