Søker om nytt forskningsprosjekt: Vil kunne spare nettselskapene for store summer

Heimdall søker om nytt FoU-prosjekt. Nå skal de lokalisere og overvåke elektriske feil i nettet.

Gunnar Vist er FoU-direktør i Heimdall Power.
Gunnar Vist er FoU-direktør i Heimdall Power.Foto: Heimdall Power /Arne Søiland

Heimdall Power sendte 28. oktober en søknad til NVE om støtte til nytt FoU-prosjekt sammen med nettselskapene Glitre Nett og Barents Nett.

Målet er å utvikle en ny løsning for å gjøre nettselskapenes jobb enklere.
– Vi skal ta i bruk data for å oppdage og kategorisere elektriske feil, sier Gunnar Vist, som er administrativ prosjektleder.

Nettselskapene kan få kostnadsdekning for enkelte forsknings- og utviklingsprosjekter (FoU) gjennom den økonomiske reguleringen. Målet med ordningen er å motivere nettselskapene til å satse mer på FoU.

Heimdall er produktutvikler for nettselskapene.

Hovedproduktet deres «Heimdallkula» har vært en suksess. Ifølge Heimdall bidrar den til å øke kapasitetsutnyttelsen på høyspentlinjer med inntil 40 prosent.

Overvåke nettet

Neste produkt skal være en løsning for å lokalisere og overvåke elektriske feil i ledningsnettet.

Prosjektet har allerede startet opp, og skal etter planen være ferdig i 2026.

Løsningen skal være noe kundene, altså nettselskapene, har etterlyst. Blant feilene det vil være mulig å lokalisere og overvåke er jordfeil, kortslutning, avbrudd og spenningsfeil.

«Særlig i høyspent distribusjonsnett mangler nettselskapene gode løsninger for dette», skriver Heimdall i søknaden.

«En rask og presis detektering, kategorisering og lokalisering av elektriske feil vil kunne spare nettselskapene for store summer og gjøre det mulig å raskt gjenopprette normal drift etter en feilsituasjon», står det videre.

Den nye teknologien til Heimdal har mulighet til å fange opp feilsituasjoner, men selskapet mangler nærmere analyse og høyfrekvent datalogging for å kunne kategorisere feilene riktig. For å få til dette må mye data samles opp fra områder der feilene oppstår.

– Det er mye forskning som må til for å finne ut hvordan man kan bruke dataen til dette. Det må gjøres innsamling og analyse, defineres hypoteser og teste disse, sier Vist.

Det er dette Glitre og Barents nett vil bidra med.

Kategorisere feilene

I tillegg til å lokalisere feilene, vil Heimdall utvikle modeller for å kategorisere dem.

Målet er å kunne tilby kommersielle feildektering- og lokaliseringstjenester til kundene.

«En rask og presis detektering, kategorisering og lokalisering av feil vil kunne spare nettselskapene for mange arbeidstimer i feilsøking og lokalisering, samt gjøre det mulig å raskt gjenopprette normal drift etter en feilsituasjon. Dette vil igjen redusere nedetid og KILE», skriver selskapet.

Det er også et mål om at modellene vil kunne fungere preventivt og oppdage for eksempel isoppbygning på ledningen, som kan føre til feil eller farlige situasjoner.

Å unngå dette kan bidra til redusert nedetid og økt forsyningssikkerhet.

Vist i Heimdall vil ikke avsløre hvor mye penger det er søkt om, men kaller budsjettet «relativt lite». Støttegraden er standard på 19 prosent.

(Vilkår)
Publisert 21. November 2024, kl. 10.15Oppdatert 21. November 2024, kl. 10.15
Heimdall PowerFoUNVE