Av Toini Løvseth, direktør for produksjon og marked, Fornybar Norge

Dette er et debattinnlegg som står for artikkelforfatterens regning.

Europower og Haakon Barstad retter flengende kritikk mot både regjeringen og Fornybar Norge i en kommentar 12. april. Mye av kritikken er berettiget. Men en del av påstandene kan med fordel nyanseres.

Bakgrunnen er arbeidet med å utvikle en standard spotprisavtale som skal gjøre det enklere for kundene å sammenligne påslag per kilowattime og/eller måned på denne typen avtaler fra ulike tilbydere. Etter to møter med energiminister Terje Aasland og forbrukerminister Kjersti Toppe, og dialog med Forbrukertilsynet, lanserte Fornybar Norge en standard spotprisavtale i februar.

I slutten av mars sendte de to statsrådene brev til Fornybar Norge, hvor de uttrykker at de ikke er tilfreds med avtalemalen som er utarbeidet.

«Det er positivt at bransjen gjør et arbeid for å utvikle en standard spotprisavtale, men denne malen oppfyller ikke de politiske forventningene vi har formidlet. Bransjen åpner for at strømsalgsselskapene kan endre de generelle vilkårene i avtalemalen. Malen legger ikke til rette for at forbrukere enkelt kan sammenligne tilbud fra ulike strømsalgsselskaper», skriver Toppe og Aasland i brevet.

Selv om tilbakemeldingen kom overraskende på oss, etter de kommentarene som ble gitt fra statsrådene i det siste møtet og som er gjengitt i Barstads kommentar, tar vi brevet på største alvor. Vi går nå i dialog med både medlemmene og myndighetene for å forbedre avtalemalen.

Så til den konkrete kritikken:

Vi er enig i at selskapene må bruke en felles betegnelse på disse avtalene for at kundene enkelt skal kunne sammenligne dem. Vi har anbefalt at «standard timesspot» må være med i avtalenavnet. Dette er noe vi vil følge opp overfor medlemmene våre.

Vi er også enig i at «standard timesspot» ikke bør kunne kombineres med tidsbegrensede kampanjetilbud, eller «lokketilbud» som Barstad kaller det. Denne muligheten valgte vi derfor å fjerne i den siste versjonen som ble sendt ut til medlemmene, før vi mottok brevet fra statsrådene.

Men vi mener det fortsatt må være rom for kampanjetilbud i strømmarkedet, slik det er i alle andre markeder. Det viktige er at kundene får tydelig informasjon om hvor lenge prisene gjelder og hvilke betingelser man overføres til etter at kampanjeperioden er over.

Når det gjelder forskuddsbetaling, kjenner vi ikke til at noen av våre medlemmer krever dette i dag. For kundene er det naturligvis enklest å forholde seg til én faktura for den strømmen som er brukt.

Vi mener likevel det bør være åpning for å kunne avtale forskudds- eller midtveisbetaling med kundene. Dette er i tråd med avregningsforskriften – altså myndighetenes eget regelverk. Selskapene legger ut for strømmen opptil 45 dager før de får oppgjør fra kundene, noe som innebærer økte rentekostnader og økt risiko for betalingsmislighold i perioder med høye strømpriser. Tidligere betaling kan for noen selskaper være et alternativ til å øke påslaget.

Så til Barstads påstand om at Fornybar Norge ikke har noen reell vilje til å rydde opp i strømmarkedet. Jo, det har vi.

For det første: Strømleverandørene lever av at kundene velger dem og deres tjenester.

For det andre: Kundenes tillit til markedet påvirker også storsamfunnets og dermed myndighetenes tillit til hele fornybarnæringen. Dersom ikke våre folkevalgte stoler på at vi vil samfunnets beste, får vi heller ikke de rammebetingelsene vi trenger for å utvikle næringen.

Da blir det vanskeligere å få konsesjoner, skattevilkår og markedsløsninger som gjør det mulig å bygge ut den kraftproduksjonen som Norge trenger for å nå klimamål og industriambisjoner.

Derfor er det oppriktig ment når vi ber myndighetene gjøre det vanskeligere å få konsesjon til å drive strømsalg, og lettere å miste den. Og når vi ber myndighetene slå hardere ned på villedende markedsføring. Og når vi skjerper kravene i sertifiseringsordningen Trygg strømhandel.

Så er det ikke gjort over natten å rydde opp i et marked med mange aktører og avtaler. For strenge tiltak kan svekke konkurransen om både pris, innovasjon og kundeservice. Det vil ikke komme kundene til gode. Samtidig må vi ha medlemmene med oss på de tiltakene vi selv anbefaler. Og til syvende og sist er det kundene som bestemmer hvilke selskaper og avtaler som har livets rett.

Dette blir et viktig tema for Fornybar Norge i tiden som kommer. Vi lover fortsatt å jobbe for et enklere og tryggere strømmarked – noe både kundene og næringen vil tjene på.