– Bransjen bør bidra til at strømkunder tar informert beslutning om Norgespris
Nå er tiden inne for å jobbe sammen for å bidra til at folk flest kan ta et informert valg om Norgespris, mener Jan Magne Bae i Fornybar Norge.
Norgespris har preget den energipolitiske debatten siden regjeringen lanserte forslaget 31. januar. Analysene er mange og meningene flere. Nå er tiden inne for å jobbe sammen for å bidra til at folk flest kan ta et informert valg.
Denne uka bekreftet Høyre at de ikke vil skrote forslaget ved en eventuell valgseier. Bransjen kan dermed være sikre på at Norgespris faktisk kommer i høst. Riktignok er det noen uklarheter, og flere av dem har kommet fram i forskriftshøringen hvor fristen nylig gikk ut. Det er selvfølgelig viktig å løse disse, men vi som bransje er samtidig nødt til å prioritere kommunikasjon i den korte tiden som gjenstår. Vi må samarbeide for at ordningen i størst mulig grad blir forstått av kundene.
Undersøkelser forteller at det gjenstår en god del jobb på dette feltet.
I sommer gjorde Norstat et oppdrag for Fornybar Norge som viste at om lag halvparten av befolkningen ikke vet om de skal velge Norgespris eller eksisterende strømstøtte. Både på Sørlandet, som i lengre tid har hatt den dyreste strømmen, og i Nord-Norge, som har tilnærmet gratis strøm, er store deler av befolkningen usikre på hva de skal velge. Tendensen er tilsvarende i andre undersøkelser gjennomført av flere i bransjen: Kunnskapen om ordningen er mangelfull. Mange har ennå ikke satt seg inn i hva Norgespris faktisk innebærer, og om hva som vil lønne seg der de bor.
Fremtidige priser
For noen vil det uansett være av stor verdi å sikre seg mot ustabile priser, framfor å finregne på hva som eventuelt lønner seg til slutt. Nettopp intensjonen om å skjerme kundene fra til dels sterkt varierende priser er vi i Fornybar Norge støttende til.
Tiden er knapp, og det foregår mye informasjonsarbeid nå i innspurten. NVE jobber for eksempel med en omfattende kommunikasjonspakke i tett samarbeid med både Elhub og bransjen. Det foregår også en rekke informasjonstiltak hos både strøm- og nettselskap. I den sammenheng er det viktig at rollene i sluttbrukermarkedet i størst mulig grad opprettholdes, også med innføringen av Norgespris.
Det har gjennom både senvinteren, våren og sommeren blitt skrevet mange spaltemeter om Norgespris. De færreste mener det er et perfekt og langsiktig virkemiddel mot ustabile priser. Fortsatt er det mer nett og mer kraft som gjelder.
Men nå er høsten her og tiden fram mot 1. oktober er knapp. Beslutningen om å velge Norgespris, eller fortsatt strømstøtte, kan bety tusenlapper og ha vesentlig økonomisk betydning for strømkunder – spesielt i Sør-Norge. Som bransje bør vi bidra til at kundene er i stand til å ta en mest mulig informert beslutning. Selv har jeg en klar idé om hvilket alternativ jeg vil anbefale, både til min NO4-bosatte mor, og til svigerfar med hytte i NO2.
(Vilkår)