Saken er oppdatert med svar fra konsernsjef i Eviny

EL og IT Forbundet kommer med sterk kritikk av den omfattende nedbemanningsprosessen i Eviny, som Europower har dekket. Kritikken fremkommer først i en pressemelding fra forbundet tirsdag.

I mai ble det kjent at kraftgiganten på Vestlandet skulle gjøre store endringer i konsernledelsen, samt kutte rundt 100 stillinger i konsernet.

Denne prosessen har vekket reaksjoner hos EL og IT Forbundet.

– Våre medlemmer er skuffet, provoserte og sinte. Garantiene og løftene de tillitsvalgte fikk i de mange møtene og forhandlingene med ledelsen har vist seg å være helt verdiløse, sier Atle Rasmussen, distriktsleder for EL og IT Forbundet i Vestland i meldingen.

Rasmussen har selv fulgt opp de tillitsvalgte og medlemmene i Eviny tett under denne prosessen. Til Europower forteller han at ledelsen i Eviny i liten grad har vært villig til å ta inn over seg det de tillitsvalgte har kommet med.

– Hvordan har nedbemanningsprossen vært?

– Den har vært katastrofal.

Rasmussen mener tempoet i prosessen har vært for høyt.

– Hvordan mener dere prosessen burde vært gjennomført?

– Man må bruke bedre tid for å gjøre de enkelte vurderingene. Det er mange ledige stillinger i konsernet, men når man durer på, så har man ikke mulighet til å gjøre de vurderingene. Jeg er helt sikker på at hvis man hadde brukt bedre tid ville mange av de som ble satt på porten, hatt muligheten til å bli værende i konsernet.

Rasmussen legger til;

– Løsningen for Eviny nå er å holde tilbake sluttpakkene, gjøre en bedre prosess og gi ansatte tid til å vurdere mulighetene sine.

Han mener at de frivillige sluttpakkene de ansatte har blitt tilbudt, i realiteten ikke er så frivillige.

– Mange føler seg tvunget til å si ja, fordi de ikke vet konsekvensen av å si nei, og har ikke fått tid til å vurdere den i god nok grad. De vet ikke hvilke muligheter som er i konsernet. I tillegg har man jo hatt en relativt kort svarfrist, sier Rasmussen.

EL og IT-forbundet fremholder at de ba om forlenget svarfrist, men at Eviny avslo.

– Har du tillit til konsernsjef Ragnhild Fresvik?

– Ingen kommentar.

Ansatte fikk frist på bare én uke

Heller ikke kommunikasjonsrådgiver i EL og IT Forbundet, Alejandro Decap, er fornøyd med prosessen så langt.

– Generelt er man ikke veldig fornøyd. Det har vært litt varierende forståelse av hva som er god kommunikasjon. Det har føltes litt som at de tillitsvalgte har måttet løpe etter kommunikasjonen som blir gitt fra ledelsen, sier Decap til Europower.

I tillegg forteller han at det ikke har vært gehør for de kravene som ble stilt - særlig når det gjelder tidsfrister.

De ansatte som mottok tilbud om sluttpakke fikk ifølge Decap nemlig bare én uke på seg til å vurdere om de skulle takke ja eller nei.

Før helgen gikk svarfristen ut, og nå går altså EL og IT Forbundet hardt ut mot ledelsen i Eviny.

Decap mener ledelsen i Eviny ikke bør bli overrasket over reaksjonene som nå kommer. Han viser til utsagn om at man skulle ta vare på den enkelte.

– Når vi ikke får gehør så er vi nødt til å gå ut mot det.

Dette er den første delen av Evinys nedbemanningsprosess. Nå gjenstår den mindre frivillige oppsigelsedelen av det hele.

Konsernsjef kjenner seg ikke igjen i beskrivelsene

Konsernsjef i Eviny, Ragnhild Fresvik, skriver i en e-post til Europower at prosessen har vært krevende for alle involverte i Eviny.

Hun kjenner seg imidlertid ikke igjen i beskrivelsene fra EL og IT Forbundet.

– Fra ledelsens side har vi lagt stor vekt på å gjennomføre en grundig prosess som også er drøftet med tillitsvalgte. Tidslinjen har også vært kjent for de tillitsvalgte lenge, sier Fresvik.

Hun sier at de ansatte ble orientert allerede 26. mai om at fristen for signering av frivillige sluttpakker var 15. juni.

– Vi har også et felles ansvar for å gi avklaringer til alle berørte i stab og støtte og de veldig mange som har vært foreløpig innplassert i ny organisasjon. En endring av en kjent tidslinje på oppløpssiden av en lang og krevende prosess ville forlenget usikkerheten også for dem.

Konsernsjef i Eviny, Ragnhild Janbu Fresvik. Foto: Eviny

Blant medarbeidere som har fått tilbud om frivillige sluttpakker har så godt som alle akseptert denne innen fristen, forteller Fresvik.

– Vi har også hele veien vært åpen i drøftelsene og dialogen med tillitsvalgte om at det er avgjørende at vi sikrer rett kompetanse i de nye stillingene for å lykkes med det store skiftet Eviny sitt konsernselskap skal ta fremover, sier hun.

Hun forteller om helt nyoppståtte stillinger hvor Eviny ikke hadde ansatte innplassert fra før.

– Jeg forstår det dette oppleves som krevende, men disse endringene er også nødvendig for det selskapet vi skal bygge fremover.