Torsdag annonserte Forbruketilsynet at de har pålagt Tinde Energi en tvangmulkt på 740.000 kroner fordi selskapet ikke har sendt dokumentasjon de har krevd. Det skriver tilsynet på deres egen hjemmeside. Det var Europowers søsteravis Dagens Næringsliv som omtalte saken først.

Siden i fjor sommer har det stormet rundt strømsalgsselskapet Tinde Energi. Forbrukertilsynet har fått mange klager på selskapet, og har derfor brukt store ressurser på å undersøke selskapet grundig. Nå mangler de likevel informasjon og dokumentasjon fra selskapet – det koster.

I oktober og november 2022 påla tilsynet Tinde Energi å gi tilsynet en rekke opplysninger og dokumentasjon. Tinde Energi klaget på vedtaket, men det ble til slutt stadfestet i Markedsrådet.

Siden dette har Tinde gitt tilsynet noen av opplysningene, men ikke all dokumentasjonen som de er pålagt å gi.

Tvangsmulkt på 10.000 kroner dagen

På grunn av dette har det sprunget en tvangsmulkt på 10.000 kroner hver dag selskapet ikke følger pålegget om å sende opplysninger og dokumentasjon. Denne tvangsmulkten har løpt siden 15. november og har altså nå løpt i 74 dager.

Siden Forbrukertilsynet ikke har fått all dokumentasjonen, har de nå pålagt tvangsmulkt på til sammen 740.000 kroner.

– Dette vedtaket viser at det kan bli dyrt å bryte pålegg og forbud fra Forbrukertilsynet, sier direktør i Forbrukartilsynet, Trond Rønningen i pressemeldingen fra Forbrukertilsynet.

Tvangsmulkten løper fortsatt helt til Tinde Energi sender all dokumentasjon de er pliktige til å gi Forbrukertilsynet. Opplysningene og dokumentasjonen vil fortsatt være veldig relevant for tilsynets videre oppfølging av saken.

Tinde Energi har tre uker på å seg til å klage på vedtaket.

Skylder på sommervikar

Bakgrunnen for Forbrukertilsynets sak mot Tinde Energi, er at tilsynet sommeren 2022 mottok en rekke klager fra forbrukere som fikk sagt opp sin strømavtale med Tinde Energi uten forvarsel.

Klagerne ble kastet ut av sine gunstige fastprisavtaler og fikk melding fra sitt respektive nettselskap om at kunden vil bli overført til leveringspliktig strøm.

Til Europower forklarte kundeservice hos Tinde Energi at oppsigelsene angivelig skyldtes «tekniske utfordringer».

Forbrukertilsynet påla Tinde Energi å dokumentere hva denne tekniske feilen var.

Tinde Energi skylder da på på sommervikaren sin.

Til Forbrukertilsynet forklarer Tinde Energi dette slik; Sommeren 2022 hadde en lokal videregående elev sommerjobb i Tinde Energi. Denne sommervikaren ble forelagt en fil med kunder som skulle kontaktes. Oppgaven ble da misforstått og sommervikaren kastet kundene ut i stedet for å kontakte dem.

Tinde Energi opplyste også om at alle kundene som ble rammet av feilen er identifisert og kontaktet, og fikk sin strømlevering gjenopptatt i henhold til den opprinnelige avtalen.

Forbrukertilsynet skriver i vedtaket at dette kun er udokumenterte opplysninger fra Tinde, og at de derfor ikke har mulighet til å kontrollere hvorvidt opplysningene faktisk stemmer. Tinde Energi har dermed ikke gitt tilstrekkelige opplysninger.

Tinde Energi kan forhindre ytterligere tvangsmulkt som ikke allerede er ilagt ved å sende Forbrukertilsynet tilstrekkelige opplysninger og dokumentasjon i henhold til pålegget.

Eksempler på opplysninger og dokumentasjon som samlet sett kan være tilstrekkelig til å oppfylle pålegget, er:

  • Fullstendig navn til vedkommende sommervikar
  • Kontaktinformasjon (e-post og telefonnummer) til vedkommende sommervikar
  • Vedkommende sommervikars brukernavn til systemet som ble brukt da avtalene ble sagt opp
  • Dokumentasjon på innrapporterte opplysninger i Aa-registeret for vedkommende sommervikar
  • Dokumentasjon fra systemleverandør som viser at bruker tilknyttet vedkommende sommervikar har sagt opp de aktuelle kundene
  • Annen dokumentasjon fra systemansvarlig som er egnet til å dokumentere kundeoppsigelsene, herunder det totale antallet kunder som ble sagt opp som følge av den angivelige misforståelsen, på tilfredsstillende måte

I forrige uke valgte Forbrukertilsynet å politianmelde Tinde Energi og selskapets daglige leder/styreleder Raymond Henriksen for bedrageri eller forsøk på bedrageri.

Her kan du lese hele vedtaket fra Forbrukertilsynet.

Europower har forsøkt å få en kommentar fra Raymond Henriksen, foreløpig uten hell.